Na przestrzeni ostatnich lat coraz więcej pacjentów zaczyna sobie uświadamiać to że ich leczenia powinno być prowadzone zgodnie ze ściśle określonymi standardami i sztuką lekarską. W konsekwencji czego znacząco wzrosło zinteresowanie sprawami o odszkodowania za błędy medyczne. Kraków to siedziba wielu specjalistycznych i uznanych placówek medycznych, jednak z rozmów z klientami wiemy że tutaj również lekarze nie są nieomylni. Byłoby na pewno łatwiej gdyby każdy pacjent mógł samodzielnie walczyć o swoje prawa przed sądami i innymi instytucjami. Praktyka pokazuje jednak, że sprawy o błędy medyczne są tematem skomplikowanym i osoby które poważnie myślą o dochodzeniu swoich praw i walce o odszkodowanie powinny skorzystać z pomocy doświadczonego prawnika. Pacjenci działający samodzielnie, często po pierwszej odmowie ze strony placówki medycznej rezygnują z dalszego dochodzenia przysługujących im roszczeń, a możliwości dochodzenia roszczeń jest zdecydowanie więcej. Dzięki wsparciu profesjonalnego pełnomocnika z kancelarii PBKB Adwokaci, posiadającego doświadczenie w sprawach medycznych, pacjenci czują się pewniej i bezpieczniej w sporach przeciwko lekarzom czy szpitalom.
W sprawach o błędy medyczne działamy zgodnie ze spójnym i uporządkowany planem. Pozwala on klientom zrozumieć cel i zasady naszego działania, dzięki temu czują się pewniej.
I. Precyzyjna analiza sprawy
Kluczową kwestią w sprawach o błąd medyczny jest dokonanie właściwej analizy sprawy, zarówno pod Odszkodowania za błędy medyczne Krakówkątem prawnym, jak i medycznym. Najważniejsza będzie dla nas dokumentacja medyczna, najlepiej pełna – ze wszystkich etapów leczenia. Ogromną wiedzę będziemy mogli uzyskać po spotkaniu z pacjentem. Relacja pacjenta będzie kluczowa szczególnie z punktu widzenia roszczenia o zadośćuczynienie. Jako kancelaria z doświadczeniem w sprawach medycznych, pomimo, że niekiedy jesteśmy w stanie już wstępnie ocenić sprawę na podstawie przekazanych nam dokumentów, zawsze angażujemy lekarza odpowiedniej specjalizacji, który dokona pełnej analizy dokumentacji medycznej. W tych sprawach szczególnego znaczenia nabiera znane powiedzenie, że „diabeł tkwi w szczegółach”. Wychodzimy z założenia, że prawnicy są od prawa, a od medycyny są lekarze. Zawsze dbamy o to, aby nie generować po stronie pacjenta dodatkowych kosztów – a przecież bezpodstawny pozew o zapłatę niejednokrotnie ogromnych sum może obciążać pacjenta sporymi kosztami sądowymi. Dlatego w tym pierwszym etapie stawiamy na wstępną ocenę zasadności roszczeń pacjenta. „Zielone światło” od lekarza rozpoczyna kolejny etap przedsądowy.
II. Wezwanie do zapłaty/zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela
Etap przedsądowy jest odformalizowany i polega na poinformowaniu placówki medycznej o roszczeniu oraz wezwaniu jej do zrealizowania żądań pacjenta. Na tym etapie nie jest konieczne przedstawienie konkretnych dowodów, jednak warto dobrze sformułować jego treść powołując argumenty prawne, ale też uzasadnienie faktyczne. Skierowanie wezwania do zapłaty jest faktycznym wstępem do podjęcia rozmów w przedmiocie ewentualnej wypłaty odszkodowania (lub ustalenia innego sposobu zadośćuczynienia żądaniom pacjenta – najczęściej pojawiającą się ze strony placówki propozycją jest propozycja przeprowadzenia naprawczych zabiegów – o ile oczywiście są możliwe).
Warto pamiętać, aby w wezwaniu zażądać informacji w zakresie ubezpieczyciela i numeru polisy placówki (nie każda placówka udostępnia powszechnie takie informacje). Pacjent poszkodowany błędem medyczny może (ale nie musi, bowiem tak czy inaczej placówka powinna poinformować ubezpieczyciela o zgłoszonym roszczeniu pacjenta) zgłosić szkodę bezpośrednio u ubezpieczyciela. Coraz więcej towarzystw ubezpieczeniowych wychodzi naprzeciw potrzebom poszkodowanym i umożliwia zgłaszanie szkody poprzez strony internetowe (od razu przy zgłoszeniu można dołączyć stosowne dokumenty).
III. Przeprowadzenie negocjacji / postępowanie likwidacyjne
W sprawach, w których jest tylko taka szansa, podejmujemy rozmowy negocjacyjne z placówką. Wychodzimy z założenia, że ugoda wypracowana wspólnie przez strony konfliktu ma większe szanse realizacji. Strony chętniej wykonują zobowiązania, na których ustalenie miały wpływ. Na marginesie – zdarzają się sytuacje, w których z uwagi na brak przesłanek (w szczególności istnienia „błędu medycznego”) pozew o zapłatę na pewno zostałby oddalony, ale na etapie negocjacji placówka (lekarz), świadomi braku przesłanek, chcąc jednak zadośćuczynić w jakiś sposób pacjentowi (uwzględniając przede wszystkim chęć i potrzebę zachowania dobrego imienia lekarza i renomy placówki) godzą się na spełnienie ustalonych żądań pacjenta. W takich przypadkach najczęściej mamy do czynienia ze zwrotem kosztów poniesionych przez pacjenta z tytułu leczenia w danej placówce.
W przypadku postępowania likwidacyjnego należy przygotować się na konieczność przedstawienia stosownych dokumentów (zarówno dokumentacji medycznej jak i dowodów poniesienia kosztów z tytułu powstałej szkody) oraz zadośćuczynienia innym żądaniom ubezpieczyciela (nie wszystkie dokumenty mogą być od razu za pośrednictwem strony dołączone). Najczęściej ubezpieczyciel wzywa pełnomocnika pacjenta do przedłożenia:
• pełnomocnictwa do reprezentowania pacjenta w postępowaniu likwidacyjnym;
• pełnej, czytelnej dokumentacji medycznej dotyczącej leczenia pacjenta w placówce i innej mającej związek ze zgłaszanym nieprawidłowym leczeniem (w tym zdjęcia rtg i inne obrazowe);
• uzasadnienia kwoty zadośćuczynienia;
• wszelkich informacji/dokumentów przydatnych w procesie oceny odpowiedzialności oraz rozmiaru szkody;
• dokumentów potwierdzających poniesione koszty leczenia oraz kosztów przyszłego leczenia;
• wypełnionych i podpisanych przez pacjenta druków upoważnień i oświadczeń przesyłanych przez ubezpieczyciela oraz wyrażenie zgody na prowadzenie korespondencji drogą mailową.
Rozwiązaniem na etapie przedsądowym może być także przeprowadzenie mediacji. Brak ugody lub też niezaspokojenie przez ubezpieczyciela w całości roszczenia pacjenta, powoduje że pacjent musi rozważyć drogę sądową (czasem możliwe jest złożenie wniosku do Wojewódzkiej Komisji ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych – ale tylko w sytuacjach, gdy roszczenie pacjenta dotyczy leczenia szpitalnego).
IV. Postępowanie sądowe
Przygotowania do etapu przedsądowego, w szczególności uzyskanie opinii lekarza w zakresie ewentualnie popełnionego błędu medycznego lub też braku możliwości ustalenia, że lekarz popełnił taki błąd medyczny (a doszło jedynie np. do standardowych powikłań), a następnie prowadzone rozmowy z wezwanym do zapłaty lekarzem/przedstawicielem placówki, pozwalają pacjentowi na wyważenie swoich szans w potencjalnym procesie sądowym o zapłatę odszkodowania i zadośćuczynienia. Ocena szans ma znaczenie z punktu widzenia zasadności ponoszenia sporych kosztów związanych z dochodzeniem roszczeń o zapłatę w postępowaniu sądowym.
Czego pokrzywdzony pacjent może dochodzić?
Kiedy przedawniają się roszczenia z tytułu błędu medycznego?
Co do zasady roszczenia w przypadku szkód na osobie przedawniają się z upływem 3 lat od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i o osobie zobowiązanej do jej naprawienia. Warto wiedzieć, że w przypadku roszczeń małoletnich pacjentów, okres przedawnienia nie może skończyć się przed upływem 2 lat od dnia uzyskania przez nich pełnoletności.
Najnowsze publikacje
Odpowiedzialność sprawcy, a konieczność sprawowania opieki nad poszkodowanym w wypadku
Powszechnie wypadki i kolizje drogowe kojarzone są najczęściej z odpowiedzialnością sprawcy (bądź ubezpieczyciela) za szkody majątkowe, związane z uszkodzeniem pojazdów. A jakie roszczenia przysługują poszkodowanym w przypadku szkód na osobie?
Odpowiedzialność zawodowa lekarza i lekarza dentysty, czyli postępowanie przed rzecznikiem
Poza odpowiedzialnością karną i cywilną, lekarz ponosi także odpowiedzialność zawodową. Postępowania te różnią się między sobą – co oczywiste. W tym artykule skupimy się na specyficznym postępowaniu, jakim jest postępowanie przed rzecznikiem odpowiedzialności zawodowej.
Czym jest krzywda i kiedy można żądać zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej
Odszkodowanie należy się jako rekompensata z tytułu poniesionej przez osobę poszkodowaną szkody materialnej. A jakie uprawnienia przysługują w razie wystąpienia szkody niemajątkowej? W jakich sytuacjach pokrzywdzony może żądać zadośćuczynienia?